Followers

Tuesday, 31 January 2012

Kenapa biskut ada lubang-lubang kecil?

leya | 15:02 |

Pernah tak korang terfikir kenapa ada lubang-lubang kecil pada biskut yg korang makan? Paling selalu nampak pada biskut tawar, cream cracker tu le....almost semua biskut tawar mempunyai lubang-lubang kecil pada permukaannya...ianya bukanla sekadar hiasan mahupun suka-suka tapi ada fungsinya..nak tahu? jom usha...


Sebab musabab biskut-biskut ni dilubangkan adalah kerana untuk memastikan biskut-biskut ini masak secara rata. Biskut akan mengeluarkan haba/wap, tanpa lubang-lubang tersebut biskut akan mengelembung dan kelihatan buruk. Selain itu, dengan adanya lubang-lubang ini biskut akan lebih rangup..

1 lagi nak buat lubang-lubang tu pun bukan main suka-suka hati je...kalau lubang terlalu rapat, biskut akan menjadi keras dan kering kerana terlalu banyak wap/haba yg kluar..manakala kalau lubang terlalu jauh pula gelembung-gelembung yg hodoh akan muncul..
hahaha haa amacam? skrang korang dah tahu pasal apa biskut yg korang makan tu ada lubang-lubang kan..


p/s~ sedap pula pekena biskut ni cecah kopi panas..perghhh

6 comments:

EyqaLuvender said...

pengetahuan baru ni...haha
ta pnah terfikir pon,mkn je rety...=p

Cikpuan rara said...

owh yeke.ingat kan dorg saje2 je buat deko.hehehe

leya said...

Eyqa: tau xpe kn..selama ni kemain sdap pekena ngn kopi hehe

rara: haha biskut pn ade mcm2 deko gk ek..

acheeqa farhana said...

WAHHH...mmg sedap mkn biskut plus kopi panas..yummy!

nazirah said...

oyeke.. hahaha slme ni tak amek taw pun.. ptutlah tanx for sharing this info ;)

leya said...

acheeqa: memang sodap plus sejuk2 ni kn

nazirah: hehe tu la..smela xamik tau pn slme ni..huhu