Followers

Tuesday, 4 October 2011

kerja ikhlas, customer riang, pulangan lumayan

leya | 11:27 |
Masuk jek kedai dah ada mata yg memerhati. Lepas tu salah sorg akan ikut customer kemana jua dia pergi. Ikut jela bontot customer mane pegi sampai naik rimas dibuatnya, tak kasi can langsung nak tengok2, usha2 barang sebab ade orang memerhati.

Bukanla aku nak menghentam promoter2 kedai semua tapi adala caranya yg sesuai utk melayan customer yg berkunjung kan. Asal aku belek2 barang je terus tanya 'Nak size ape?'. okla fine itu memang part of scop keje dorang tapi berpada2 jugak sampai aku naik rimas asik diperhatikan seolah2 berada dalam tahanan. Last2 aku naik fedup aku blah jek terus dr kedai tu. Juz tengok or pantau dari jauh pun dah ok kan then kalo aku or customer lain nak apa2 for sure akan panggil dorang gak so not to worry about that. Vice versa plak by the time aku memerlukan service dorang takde la plak kelibat batang hidung dorang sampai melilau mata dok mencari promoter yg duty.

Lepas dah bgtau size or barang apa yg aku nak, dorang juz belek2 dan directly cakap 'oh dah abesla kak, mane yg ada kt sini je la".. then aku yg tak puas hati pegi la cari sendiri kt belah sana plak...huh ade je saiz yg aku nak banyak lak tu...dia bt keje tak ikhlas ke ape? so ape sebenarnya tujuan dorang dok follow mane customer pegi? takut barang kene curik? ok maybe itu slh satu sebabnya tapi bukan ikut bontot customer please...naik rimas ok...usha dari jauh je sudahla asalkan bole nampak clear apa yg customer tgh buat or cari..

aku bukanla nak condemn promoter2 kt mana2 kedai, juz the way dorang service + intertain customer je yg isunya.. there's nothing wrong dengan scop keje masing2 or jawatan, juz cara or the way you perform and present your work, thats it..mcm aritu aku nak beli basikal kt kedai tikar aka kedai serbaneka yg biasa je, then ada pekerja dia punya layanan mmg tip top i mean the way dia promote + present kan brg yg customer nak,sampaikan aku n akak aku jd cam segan2 sebab budak tu terlebih pandai bab2 menjawab pertanyaan customer. The best part is budak tu boleh cakap cina ye very the fluent gitu sbb owner kedai tu cina so sgtla senang bila berkomunikasi sesama dorang. Kan dah 1 kelebihan tu walaupun appearance budak tu memang mcm indon mcm budak xabes skolah (maaf sekadar berkongsi bukan mengutuk) tapi disebaliknya he such a smart boy n worker..memang cekap dia buat keje sampai rase sronok jek jadi customer dia kejap.

p/s~ again there's nothing wrong dgn type of keje yg kte buat asalkan selesa + halal kan tapi the way kte present kan keje kite tu dgn org or customer...cobbler tepi ceruk tu pun bole jadi kesukaan sebab dia sgt peramah + harga berpatutan, so xheran hari2 memang byk kasut dia dapat utk repair..bless them all...:)

4 comments:

mimiyuyu said...

bosan di follow salesgirl ni..
nk beli pn tk sng..mcm kte nk mncuri..=.=

leya said...

tau xpe kn..rimas dibuatnya..kte nk belek + berangan jp pn xleh hehe

syieda R said...

betolbetol.dok lah ikot vuntut kita.nak belek2 pon tak senang.mmg penyudahnya blah ajelah.kan dah rugi.kehkeh.

btw,tengs follow. ;)

leya said...

hehe tu la psal kan..buat org stress jek xde privacy lngsung org nk tgk brg..same2 :)