Followers

Friday, 17 June 2011

Biri-Biri punye hal...

leya | 12:21 |
Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya yang berbulu hitam dan berbulu putih. Dia kemudian didatangi seorang pemuda lalu bertanya:

Pemuda : "Baguskah ternakan biri-biri awk. Boleh tak saya tanya beberapa soalan?"
Gembala : "Oh, boleh saja"

Pemuda : "Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

Pemuda : "Yang putih"
Gembala :"Ah, yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari"

Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."


Pemuda : "Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

Pemuda : "Yang putih."
Gembala : "Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari."

Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."


Pemuda : "Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

Pemuda : "Yang putih."
Gembala : "Aaa...menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun kalau mereka dicukur."

Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."


Pemuda : (Dengan perasaan geram ) "Kenapa pacik membezakan biri-biri yang putih dengan yang hitam setiap kali nak jawab soalan saya??  Padahal jawapan semuanya sama saja.."
Gembala :"Mestilah saya membeza-bezakan, sebab biri-biri yang putih itu adalah milik saya."

Pemuda : "Ooo, begitu, fahamlah saya, kalau yang hitam tu pulak siapa punya?"
Gembala : "Yang hitam pun sama, saya punya"
Pemuda : (benggang, geleng kepala dan berlalu)




~ cantik tak?? nnti aku blk umh ltk bedak byk2 bru tau!



8 comments:

budoxesquire said...

mase kecik2 penah bapak bela biri2..

leya said...

plak dh...yeke? best gk tu jrg tgk org bela biri2 ni kn...

Far8 budak baik said...

hahaha pakcik itu
cakap mcm keling je..
hahaha..mesti ade rahsia
kot disebalik wrnba biri2 tu..
hahaha

ABU said...

pernah baca cerita ni..tapi aku baca kat sini aku still jugak gelak hahahahah

Orked Desa said...

nak sekeh pakcik tu boleh x??

leya said...

abu: gelak itu wajib..hahaha
orked: silakan! ;p

alif ismail said...

cUte jek beri-beri tu...hehehe

leya said...

hehe..beri-beri ye..cute mmg cute